بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

بدترین خودروهای اسپرت: آئودی TT نسل اول

آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکس‌واگن در اواخر دههٔ 90 میلادی بود اما در جاده افتضاح بود....

آئودی TT مطمئناً یک خودروی بسیار جذاب از گروه فولکس‌واگن در اواخر دههٔ 90 میلادی بود اما در جاده افتضاح بود.

چه خودرویی است؟

آئودی TT یک خودروی اسپرت دودر کوچک بود که در دو نسخهٔ کوپهٔ 2+2 و رودستر دونفره عرضه شد.

 

کی و کجا ساخته شد؟

اولین نسل این خودرو در سال 1998 عرضه شده و تولید آن تا سال 2006 ادامه داشت. بدنهٔ رنگ‌آمیزی شدهٔ TT در کارخانهٔ آئودی در اینگولشتات تولید شده و سپس در کارخانهٔ گروه فولکس‌واگن در مجارستان مونتاژ می‌شد.

مشخصات فنی

آئودی TT بر اساس یکی از پلت‌فرم‌های گروه فولکس‌واگن ساخته شد. این خودرو در دو نسخهٔ دیفرانسیل جلو و دو دیفرانسیل عرضه شده و طرح قرارگیری پیشرانهٔ آن به‌صورت عرضی بود. برای نسل اول این کوپهٔ کوچک آلمانی یک موتور 1.8 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با چهار سطح قدرت مختلف به همراه یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 تنفس طبیعی ارائه شد. در سال 2003 یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه برای نسخهٔ رودستر TT بجای نمونه‌های دستی پنج و شش سرعتهٔ قبلی ارائه شد. سیستم تعلیق جلوی TT هم به‌صورت استاندارد کاملاً مستقل بود.

چرا بد است؟

بله حداقل در ابتدا، مدت کوتاهی پس از معرفی آئودی TT در اواخر سال 1998، این خودرو توجهات زیادی را از سوی مطبوعات به خود جلب کرد؛ اما سپس یک سری تصادفات در سرعت‌های بالا که منجر به مرگ‌ومیر شده بود از این خودرو گزارش شد. بسیاری از این تصادفات در هنگام تغییر لاین در سرعت‌هایی بیش از 180 کیلومتر در ساعت رخ داده بودند.

به همین دلیل آئودی مجبور شد هر دو نسخهٔ کوپه و رودستر را در اواخر سال 1999/اوایل 2000 فراخوان کند که موجب بهبود قابل‌توجه ثبات خودرو در سرعت‌های بالا و قابل پیش‌بینی شدن آن گردید. سپس در نمونه‌های تولیدی بعدی نیز یک سری از اصلاحات و بهبودها مانند اضافه شدن سیستم ESP به‌صورت استاندارد، تعلیق تجدیدنظرشده و یک اسپویلر عقب جدید انجام گردید.

اما این همهٔ مشکلات آئودی TT نسل اول نبود چراکه مسائل و مشکلات مربوط به کیفیت هم در این خودرو وجود داشت. به‌عنوان‌مثال در سال 2007 دعوایی در رابطه با تسمه تایم موتورهای 1.8 لیتری توربوی TT علیه آئودی در دادگاه اقامه شد. شکایت‌کنندگان ادعا کردند که تسمه تایم پیش از موعد سرویس‌های دوره‌ای آئودی پاره می‌شود و آئودی هم توافق کرد که تسمه تایم تمامی خودروها را به‌صورت رایگان تعویض کند.

همچنین در سال 2008 بازهم اوضاع از کنترل آئودی خارج شد چراکه مانند هر محصول گروه فولکس‌واگن در آن زمان، TT هم از برخی مشکلات الکترونیکی مانند صفحه آمپر معیوب و پنجره‌های برقی رنج می‌برد. این امر نیز موجب طرح پرونده‌ای علیه آئودی در سال 2008 گردید؛ بنابراین این بار هم در ماه می همان سال آئودی تمامی داشبورد معیوب TTها را تعمیر کرده و مشکلات آن‌ها را برطرف کرد.

اما همه با این نظر موافق نیستند

شکی نیست که نسل اول آئودی TT طراحی بسیار خوبی دارد. این خودرو بر اساس یک کانسپت متعلق به سال 1994 طراحی شده بود و یکی از جالب‌ترین خودروهای بازار آن زمان محسوب می‌شد. بله هرچند در اولین سال‌های تولید از هندلینگ بد و برخی مشکلات برقی رنج می‌برد اما پس از فراخوان سال 1999/2000 و فیس‌لیفت سال 2003، همه‌چیز بسیار بهتر شد. در کل نسل اول TT راه را برای عرضهٔ نسل‌های بعدی این کوپهٔ دوست‌داشتنی آلمانی هموار کرد. خودرویی که هم‌اکنون در نسل سوم خود قرار داشته و تولیدش همچنان ادامه دارد. TT هم‌اکنون به یکی از محصولات مطرح و برجستهٔ آئودی تبدیل شده و تمامی مشکلات گذشتهٔ خود را برطرف کرده است.

منبع:Motor1

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

اطلاعیه فروش آغاز فروش پژو 206 با 6 میلیون پیش پرداخت
شرایط فروش استثنایی پژو 206 ویژه مردادماه با پیش پرداخت 6 میلیون تومانی از سوی ایران خودرو ابلاغ شد
بیشتر بخوانید
اطلاعیه فروش فروش نقدی و اقساطی رنو داستر 2017 آغاز شد
شرکت نگین خودرو فروش نقدی و اقساطی خودروی رنو داستر مدل 2017 را آغاز کرد. (ویژه مردادماه)
بیشتر بخوانید
قیمت روز قیمت ، قیمت خودرو ، قیمت روز ، قیمت روز خودروهای داخلی
قیمت روز انواع خودرو های صفر کیلومتر داخلی در بازار و نمایندگی ها و نمایشگاههای ایران
بیشتر بخوانید
اخبار روز اختلاف آماری عجیب در واردات خودرو!
درحالی‌که رئیس سازمان توسعه تجارت میزان افزایش واردات خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال را ۳۰ درصد اعلام کرده است، رئیس فدراسیون واردات از افزایش ۴۳ درصدی واردات خودرو در این مدت خبر می‌دهد
بیشتر بخوانید
اخبار روز معادله‌ای برای حل مشکل واردات خودرو
شرکت‌های مادر مسئول کیفیت خودرو و قطعات هستند. شرکت‌های داخلی فقط واسطه‌ای در انتقال خودرو به مشتری هستند و مسئولیتشان در قبال کیفیت خودرو عینا به شرکت مادر منتقل می‌شود.
بیشتر بخوانید
اخبار روز وزارت صنعت؛ مانع بزرگ حضور فولکس در ایران!
به دلیل وجود مصوبه ی وزارت صنعت مبنی بر داخلی سازی 40 درصدی خودروهای خارجی ،امکان شروع فعالیت مشترک ماموت و فولکس واگن فراهم نیامده است.
بیشتر بخوانید