استفاده از بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟

استفاده از بنزین سوپر برای خودرو بهتر است یا معمولی؟

گارژ ماشینها-در دنیای خودروها این‌طور بیان می‌شود که عدد بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بهتر است. به هر حال، قدرت اسب بخار بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتر با هر باک پر، خواسته همه رانندگان است

شرکت‌های سازنده بنزین هم این ذهنیت را دریافته و از هیچ تلاشی برای برآورده کردن این خواسته راننده‌ها دریغ نمی‌کنند. برچسب گذاری بنزین با اکتان ۸۷ به عنوان بنزین معمولی و بنزین با اکتان ۹۱ یا ۹۳ به عنوان بنزین سوپر تلاشی در جهت تقویت این طرز فکر است.

به گزارش گاراژ ماشینها:  از آنجایی که بنزین سوپر نسبت به بنزین معمولی قیمت بالاتری دارد، این شرکت‌ها علاقمندند که افراد بیشتری را به پرداخت پول بیشتر به ازای کیفیت بهتر سوخت ترغیب کنند. اینجاست که فلسفه معنی عدد اکتان بنزین وارد کارزار می‌شود. در طی زمان طولانی به مردم قبولانده شده که سوخت با عدد اکتان بالا، تمیزتر و کامل‌تر می‌سوزد، و انرژی بیشتر و میزان مسافت طی شده بیشتری نسبت به بنزین با عدد اکتان معمولی برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، زیرا این سوخت انرژی بیشتری در خود دارد. هیچ‌کدام از این اظهارنظرها صحیح نیستند، در حقیقت عدد اکتان بنزین هیچ ربطی به میزان قدرت آن ندارد، این عدد فقط بیان کننده این است که این سوخت قبل از اشتعال تا چه حد می‌تواند فشرده شود، هرچقدر عدد اکتان بالاتر باشد، احتمال اشتعال تحت فشار آن کمتر است.

ولی چرا همه می‌خواهند سوختی تولید کنند که اشتعال آن در موتور سخت‌تر باشد؟ برای فهمیدن نقش عدد اکتان و فشار احتراق در موتور، آشنایی با اصطلاحی به نام “knock” ضروری به نظر می‌رسد. وقتی که بنزین از طریق انژکتور به داخل سیلندر اسپری می‌شود و با اکسیژن ترکیب می‌شود، طراحان موتور انتظار دارند این سوخت به حالت گاز در آنجا بماند تا زمانی که شمع‌ها روشن شوند و باعث انفجار برای حرکت به سمت پایین پیستون برای ایجاد نیرو شوند.

مدت زمان این انفجار بسیار حیاتی است، بنزینی که خیلی سریع مشتعل شود باعث ایجاد knock (ضربه) می‌شود که این عمل خروجی و کارایی موتور را کاهش می‌دهد و حتی در شرایط بد می‌تواند به موتور آسیب فیزیکی برساند.

در اکثر موتورها، به ندرت شاهد این نوع ضربه هستیم و این به این دلیل است که میزان تراکم (فشاری که مخلوط سوخت و هوا به سیلندر وارد می‌کند) به اندازه کافی پایین است و عدد اکتان بنزین‌های معمولی کافی و مطلوب است. قاطعانه می‌توان گفت هیچ سودی از استفاده از بنزین‌های سطح بالا در موتورهای استاندارد و خوب نصیب شما نخواهد شد، زیرا این موتورها قادر نیستند از این خاصیت ضربهٔ کمتر سود ببرند، اگرچه طرح‌های مدیریت موتور پیشرفته‌تر به ویژه مدل‌های به کار رفته در وسایل مجهز به تکنولوژی توربو شارژ و سوپر شارژ می‌توانند تراکم را تا حد بالایی انجام دهند، بنابراین به بنزین‌های با اکتان بالاتر برای جلوگیری از ایجاد ضربه نیازمندند.

تقریباً در دستورالعمل همه وسایل نقلیه عدد اکتان بهینه برای آن وسیله درج شده است. برخی از خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای از هشداری بر روی درب باک استفاده می‌کنند که بر روی آن نوشته شده «فقط از سوخت بدون سرب با کیفیت بالا استفاده کنید

به عنوان جمع‌بندی بار دیگر تاکید می‌کنیم که با استفاده از سوخت‌های با درجه اکتان بالا در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های معمولی طراحی و تنظیم شده هیچ تغییری در میزان قدرت یا کارایی موتور ایجاد نخواهد شد. تفکری هم که درباره تمیز کردن داخل موتور به واسطه استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا رایج است، اشتباه است.

از سوی دیگر، استفاده از سوخت‌های با اکتان پایین، در موتوری که برای استفاده از سوخت‌های با اکتان بالا طراحی شده است، ریسک آسیب به موتور را افزایش می‌دهد و به مرور زمان بر کارایی آن تأثیر منفی خواهد داشت.

دفعه بعد که کسی خواست فلسفه عدد اکتان سوخت را برای شما تشریح کند، می‌توانید برای او تأثیر عدد اکتان را به طور کامل شرح دهید، یا اینکه سری تکان بدهید، لبخندی بزنید، پول سوخت را بپردازید و حرکت کنید!

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

اخبار روز پژو 301 تا پایان امسال تولید خواهد شد
گاراژ ماشینها - هاشم یکه زارع، مدیر عامل شرکت ایران خودرو: تا پایان امسال تولید خودروی پژو 301 در این شرکت آغاز می‌شود.
بیشتر بخوانید
بررسی خودرو بررسی کامل BMW 340i GT مدل 2016
گاراژ ماشینها - اکنون نوبت به بررسی خودروی زیبای آلمانی؛BMW 340i GT مدل 2016 رسیده است. خودرویی فیس لیفت شده که تابحال حدود 150 هزار دستگاه از آن فروش رفته است
بیشتر بخوانید
اطلاعیه فروش فروش تیوولی مدل 2017 آغاز شد
گاراژ ماشینها - شرکت رامک خودرو نماینده سانگ یانگ در ایران، فروش اعتباری خودروی سانگ یانگ تیوولی مدل 2017 را آغاز کرد
بیشتر بخوانید
اخبار روز اکسنت تولید داخل دو‌هفته دیگر رونمایی و پیش‌فروش می‌شود
شرکت کرمان موتور از رونمایی و پیش‌فروش هیوندای اکسنت تولید داخل تا دو هفته دیگر خبر داد. بدین ترتیب تحویل آن در مهر و آبان‌ماه انجام می‌شود
بیشتر بخوانید
اخبار روز سایپا با کیاموتورز مذاکره میکند
گاراژ ماشینها - مدیرعامل سایپا اعلام کرد: با کیا موتورز روابط خوبی داریم اما برای ورود محصولات جدید این شرکت به کشور هم در حال مذاکره هستیم
بیشتر بخوانید
قیمت روز قیمت لکسوس وارداتی چند است؟
آنچه در زیر آمده قیمت انواع لکسوس وارداتی موجود در کشور است. رنج قیمت این خودروهای لوکس از 207 میلیون شروع و تا 550 میلیون هم میرسد
بیشتر بخوانید