بنلی TNT، تازه‌واردی در جمع موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی ایران

بنلی TNT، تازه‌واردی در جمع موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی ایران

بنلی تی‌ان‌تی 250 مدت کوتاهی است که به جمع موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی کلاس نیکد بازار ایران وارد شده است. این تازه‌وارد کمتر شناخته شده، به لطف قیمت مناسبش با استقبال نسبتاً خوبی در بازار مواجه شده است.

بنلی تی‌ان‌تی 250 مدت کوتاهی است که به جمع موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی کلاس نیکد بازار ایران وارد شده. این تازه‌وارد کمتر شناخته شده، به لطف قیمت مناسبش با استقبال نسبتاً خوبی در بازار مواجه شده است. این محصول توسط شرکت نیکران موتور پاسارگاد در دو مدل دو سیلندر tnt250 و تک سیلندر tnt25 عرضه شد. (البته مدل tnt15 نیز با حجم 150 سی‌سی عرضه شده که در کلاس معمولی است و مورد بحث ما نیست).

BENELI TNT250

BENELI TNT25

حال با هم مشخصات و مسائل پیرامون این موتورسیکلت 250 سی‌سی نورسیده را به‌صورت مختصر مورد بررسی قرار می‌دهیم.

برند ایتالیایی (حیله تبلیغاتی)

در نگاه اول باید گفت نام بنلی (BENELY) برای این محصول بسیار فریبنده است! شما با شنیدن نام برند بنلی ناخودآگاه به یاد کمپانی معروف ایتالیایی و موتورسیکلت‌های خاصش می‌افتید و احساس می‌کنید با یک ایتالیایی اصیل مواجه هستید ولی قصه چیز دیگری است و باید ذهنتان را از غرب اروپا به شرق آسیا هدایت کنید! متأسفانه این رسم که کمپانی‌های خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی سطح پایین سعی می‌کنند هویت محصولات خود را پشت برندها و پرچم کشورهای دیگر پنهان و تحت لوای آنها معرفی کنند در کشور ما رایج شده. واقع‌بینانه عرض می‌کنم که چنین رفتاری یک حیله آشکار در عرصه تبلیغاتی و فریب مصرف‌کنندگان است. همان‌طور که در میان اتومبیل‌ها شاهد هستیم محصولات چینی نظیر ام‌جی و بورگوارد که تنها امتیاز برند آنها خریداری شده را تحت لوای پرچم و عنوان محصولات انگلیسی و آلمانی به مصرف‌کنندگان ناآگاه غالب می‌کنند، در دنیای موتورسیکلت‌ها نیز رویه‌ای نسبتاً مشابه وجود دارد. در گذشته موتورسیکلت مگلی 250 ((MEGELLY به بازار کشور عرضه شده بود و در کمال تعجب آن را محصول انگلستان و یک موتور انگلیسی معرفی می‌کردند درحالی‌که این محصول اساساً از صفر تا صد ساخت کشور چین بود و تنها طراحی ظاهری و استایل آن توسط یک پیمانکار انگلیسی طراحی شده بود! حالا بنلی تی‌ان‌تی نیز قصه‌ای مشابه مگلی چینی دارد. بنلی تی‌ان‌تی در واقع محصولی از برند KEEWAY چین است که در صنایع QIANJIANG چین تولید می‌شود.

در حقیقت اصل ماجرا به آن‌ها بازمی‌گردد که بنلی ایتالیا با هدف توسعه سبد محصولات و جذب نیاز بازارهای ارزان قیمت، به دنبال ارائه محصولی ارزان قیمت بود تا آن را به کشورهای در حال توسعه و به ویژه هندوستان عرضه کند. در همین راستا BENELY ایتالیا با KEEWAY چین برای ارائه یک محصول ارزان قیمت تحت برندش به توافق رسید. در حقیقت بنلی TNT فقط یک طراحی ایتالیایی دارد و تولید آن به صورت کامل توسط KEEWAY چین انجام می‌شود. صرفاً در ازای استفاده از برند بنلی توسط کی وی چین، درصدی از سود حاصل از فروش و صادرات این موتورسیکلت نسبتاً ارزان قیمت به شرکت بنلی می‌رسد. به هر حال باید بدانید که با یک محصول چینی اما با طراحی ایتالیایی مواجه هستید! بگذریم…

نمای ظاهری

موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی بنلی تی‌ان‌تی در کلاس نیکد قرار می‌گیرند و دارای استایل استریت هستند. نمای ظاهری تی‌ان‌تی 250 (که تیپ دو سیلندر بنلی است) آئرودینامیک مناسب و زیبایی درخوری دارد. کمک‌های جلو آن به صورت تلسکوپی وارونه طراحی شده‌اند که جذب فشار بیشتر و در نتیجه نرمی و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند.


شاسی آرماتوربندی شده در فضای میانه موتورسیکلت، استحکام دوچندانی برای آن ایجاد کرده. صفحه کیلومتر و دماغه موتورسیکلت به صورت متصل به فرمان ارائه شده و زاویه گردش بیشتری را برای فرمان ایجاد می‌کند. فلاپ ها نیز به صورت چند تکه مجزا ارائه شده‌اند که البته در کلاس نیکد مرسوم است. طراحی اگزوز آن ظاهر زیبایی داشته و به صورت کوتاه و با فاصله کمی نسبت به قسمت زیرین موتور جاسازی شده. (صدای اگزوز نیز جالب توجه است). کمک‌فنر عقب به صورت تک کمک Swing Arms طراحی شده است که استحکام مناسبی دارد. چراغ عقب آن نیز از نوع ال ای دی عمودی است.


کلیات نمای ظاهری تی‌ان‌تی 25 تک سیلندر را نیز می‌توان مشابه برادر بزرگترش 250 دانست با این تفاوت که مدل تک سیلندر اگزوز کشیده‌ای دارد و کمک‌فنر عقب آن نیز متفاوت است. (البته طراحی فلاپ ها نیز تفاوت دارد). در مجموع با توجه به طراحی ایتالیایی هر دو تیپ این موتورسیکلت، می‌توان طراحی آنها را قابل قبول دانست.

هندلینگ و کیفیت سواری

به لطف طراحی مناسب بنلی تی‌ان‌تی، هر دو تیپ این موتورسیکلت فرمان‌پذیری و هندلینگ خوب و راضی‌کننده‌ای دارند و در جاده‌ها و شرایط مختلف پایداری و هدایت‌پذیری قابل‌توجهی از خود بروز می‌دهند. کیفیت سواری نیز نرم بوده و به لطف کمک‌فنر تلسکوپی وارونه سواری راحت و لذت بخشی را برای راکب خود به ارمغان می‌آورند.

مشخصات فنی و قوای محرکه

موتورسیکلت‌های 250 سی‌سی بنلی از سیستم تزریق سوخت انژکتوری EFI بهره می‌برند. (ظرفیت باک 17 لیتر). در مدل TNT250 انجین دو سیلندر از نوع چهار زمانه هشت سوپاپ بوده و بنا بر اعلام شرکت واردکننده دارای قدرت 31 اسب بخار 23.5 کیلو وات در 11000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 21.2 نیوتن بر متر در 9000 دور در دقیقه می‌باشد. مدل TNT25 انجین تک سیلندر چهار زمانه چهار سوپاپ است و بنا بر اظهار شرکت واردکننده با قدرت 25 اسب بخار 18.5 کیلو در 9000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 21.5 نیوتن بر متر در 7500 دور در دقیقه ارائه شده. در مجموع قوای محرکه هر دو تیپ بنلی قدرت و شتاب معمولی و نسبتاً خوبی دارند و حداکثر سرعت اسمی آنها نیز در نوع دو سیلندر 158 و در تک سیلندر 145 کیلومتر بر ساعت ذکر شده. اما قطعات قوای محرکه (انجین) آن‌ها که توسط صنایع چین تولید می‌شود، عمدتاً کیفیت آلیاژ بسیار بدی دارد. در حال کلی استهلاک موتورهای بنلی تی‌ان‌تی بالاست و عمر آنها کوتاه است! وضعیت آن گاهی توسط برخی افراد با استهلاک بالای مگلی مقایسه می‌شود. سیستم خنک‌کننده موتور آن نیز از نوع رادیات مایع خنک بوده ولی کیفیت عملکرد آن راضی‌کننده نیست. عمده مالکان بنلی اظهار کرده‌اند آمپر نشانگر دمای رادیات بنلی حتی در شرایط روزهای سرد زمستان بیش از حد معمول بالا می‌رود و حتی ممکن است در شرایط رانندگی طولانی به نقطه جوش برسد! با توجه به عملکرد ضعیف رادیات، نمی‌توان روی رانندگی طولانی مدت و توقف طولانی در ترافیک روی آن حساب کرد.

ایمنی

موتورسیکلت‌های بنلی در هر دو تیپ TNT250 و TNT25 دارای سیستم ترمز دیسکی قابل اطمینانی هستند. TNT250 دارای ترمز جلو از نوع دو دیسک 260 میلی‌متر چهار پیستون بوده که قدرت ترمزگیری بسیار سریع، قوی و خوبی را در اختیار می‌گذارد. ترمز عقب هم تک دیسک 240 میلی‌متر است. TNT25 نیز دارای ترمز جلوی تک دیسک 280 میلی‌متر دو پیستونی بوده و ترمز عقب نیز تک دیسک 240 میلی‌متر می‌باشد.

نتیجه‌گیری کلی

در مجموع بنلی 250 مانند هر وسیله نقلیه دیگری دارای مزایا و معایب خاص خودش است. طراحی زیبا، کیفیت سواری خوب، هندلینگ مناسب، قیمت نسبتاً ارزان و شتاب قابل قبول ازجمله ویژگی‌های مثبت این موتورسیکلت 250 سی‌سی می‌باشد. از کیفیت ساخت بد، ضریب استهلاک بالا، عمر کوتاه و سیستم خنک‌کننده ضعیف نیز می‌توان به‌عنوان برخی از معایب آن نام برد. در حالت کلی بنلی را نمی‌توان به‌عنوان رقیبی برای سایر موتورسیکلت‌های ژاپنی و کره‌ای 250 سی‌سی بازار (نظیر محصولات کلاس نیکد هیوسانگ) برشمرد بلکه صرفاً می‌توان آن را به‌عنوان آلترناتیوی در کنار موتورسیکلت‌های هندی تلقی کرد. البته یک پله بالاتر از موتورهای هندی جای می‌گیرد.

بنلی از حجم و قدرت موتور بیشتری نسبت به موتورسیکلت‌های هندی (نظیر باجاج پولسار و آپاچی) برخوردار است و طراحی زیبا و مدرنی نیز دارد. اگر توان نگهداری منظم و با دقت آن را دارید و اهل رد لاین نیستید، می‌توانید به‌عنوان یک 250 سی‌سی استریت با قیمت مناسب روی انتخاب آن فکر کنید. قیمت: در حال حاضر قیمت تقریبی مدل TNT 250 در بازار حدود پانزده میلیون تومان و مدل TNT25 حدود ده میلیون تومان می‌باشد

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

اخبار روز بنزین وارداتی استاندارد است؟
به گفته دست اندرکاران صنعت نفت، یک راهکار کوتاه مدت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، استفاده از طرح بلندینگ (مخلوط کردن) با استفاده از ترکیباتی از فرآورده های نفتی است.
بیشتر بخوانید
تفریحات و سرگمی ماکت 9300 دلاری موتور و گیربکس بوگاتی شیرون
کمپانی بریتانیایی آمالگام (Amalgam) که به خاطر تولید اتومبیل های ماکت و لوازم جانبی شهرت پیدا کرده، چندی پیش در ابتکاری جالب از مدل موتور 8 لیتری 16 سیلندر و گیربکس 7 دنده بوگاتی شیرون رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید
بررسی خودرو چگونه جنسیس با پیشرانه‌ی توئین‌توربو، به موفقیت رسید
در این مطلب، به بررسی اجمالی جدیدترین محصول جنسیس با پیشرانه‌ی توئین‌توربوی ۶ سیلندر می‌پردازیم که با قدرت ۳۶۵ اسب بخار، مورد توجه کارشناسان دنیا قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید
اخبار روز سهم خودروسازان خارجی در بازار ایران چقدر است؟
این روزها شاهد تنوع خودروهای خارجی در کشورمان هستیم. اما سهم کدام کشور و خودروساز جهانی از بازار خودروهای وارداتی به ایران بیشتر است؟
بیشتر بخوانید
اخبار روز نگرانی مدیران لندرور از کپی کاری شرکت‌های چینی
پس از کپی شدن چندین محصول جگوار-لندرور توسط شرکت‌های چینی، این گروه بریتانیایی رویکرد جدیدی در رونمایی از محصولات آِینده‌ی خود در پیش خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید
اخبار روز افزایش قیمت چشمگیر در ۵ محصول سایپا
بنا به اظهارات رسمی شرکت خودروسازی سایپا، مدل‌های مختلف آریو S300، تیبا ۲، ساینا، چانگان CS35 و سراتو، حدود یک تا ۵ میلیون تومان، گران شدند.
بیشتر بخوانید