آموزش قطعه شناسی فنی خودرو (موتور) - قسمت سوم

21-کاسه نمد سینی جلو:

کاسه نمد سینی جلو موتور یا که سه نمد سر میل لنگ باعث میگردد که میل لنگ در قسمت جلو با سینی جلو موتور آب بندی شود و از روغن به بیرون جلوگیری شود

22-سینی جلو:

سینی جلو موتور در جنس های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به آلیمینیوم مثل پیکان آونجر یا ورق فلزی مثل پیکان دولوکس یا پلاستیک مثل پراید اشاره نمود.

سینی جلو در واقع به عنوان پوششی برای زنجیر یا تسمه می باشد که دو وظیفه اصلی دارد اول اینکه از ریختن و نشت روغن به بیرون جلوگیری شود و دیگر اینکه از ورود گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری شود ضمن اینکه بعنوان حفاظ ایمنی برای زنجیر یا تسمه نیز می باشد.

23-پیستون:

پیستون قطعه ای استوانه ای شکل سر پوشیده می باشد(می توان این طور فرض کرد که یک عدد لیوان به صورت برعکس ).پیستون نیروی حاصل از انفجار را گرفته و آن را به شاتون انتقال می دهد در نتیجه پیستون همیشه در مقابل ضربه و گرمی حاصل از انفجار می باشد و به همین دلیل از آلیاژهای آلومینیوم و سیلیسیم و به روش های ساخته می شود که گرمای حاصله تاثیری در کار موتور ناشی از انبساط بیش از حد داخل سیلندر نداشته باشد.

توضیح اینکه آلومینیوم به دلیل سبکی وزن در ساخت پیستون مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

24-شاتون:

شاتون یا دسته پیستون قطعه ای است که از آلیاژ های چدن یا فولاد های سخت تهیه شده که در مقطع ناودانی شکل طراحی شده و در حقیقت این قطعه نیروی رفت و برگشتی پیستون را به حرکت چرخشی میل لنگ تبدیل می کند. لذا باید از لحاظ بالانس بهترین بالانس را در زمان مونتاژ داشته باشد در غیر این صورت به دلیل نامیزانی بالانس شاتون یا کج بودن آن موتور بد کار خواهد کرد.

 

25-کپه شاتون:

کپه یا کفه شاتون در دور میل لنگ جهت مونتاژ شاتون  استفاده می گردد که معمولا دارای دو عدد پیچ بوده که به شاتون متصل و مونتاژ می گردد.

26-رینگ پیستون :

رینگ های پیستون حلقه های دایره ای شکل می باشد که در شیارهای دور پیستون در زمان مونتاژ نصب می گردد.

رینگ ها معمولا از جنس های سخت  اما فنری ساخته می شوند که در اثر فنری بودن در زمان کار موتور همواره باید به دیواره سیلندر چسبیده باشند و آبندی بین پیستون و سیلندر را به طور کامل برقرار کنند ضمن اینکه رینگ ها گرمای پیستون را نیز به سیلندر و آب موتور انتقال می دهند و باعث خنک کاری پیستون می گردند.

27-یاتاقان:

کار یاتاقان گرفتن لقی عرض میل لنگ می باشد به زبان ساده تر یاتاقان فاصله بین شاتون و میل لنگ و همچنین  فاصله بین میل لنگ و بلوکه سیلندر را در محل مونتاژ کپه های محور های ثابت پر کرده و حتما به دلیل اینکه جنس یاتاقان معمولا از جنس محور های میل لنگ یا  شاتون نرم تر می باشد لذا چنانچه سایش بخواهد در این مواضع انجام شده یاتاقان سائیده شده و هزینه تعویض یاتاقان به مراتب کمتر از تعمیر میل لنگ خواهد بود.

28-بغل یاتاقانی :

بغل یاتاقانی هلالی معمولا از جنس یاتاقان بوده و درکنار یکی از محور های ثابت میل لنگ قرار می گیرد و از حرکت طولی میل لنگ مخصوصا در زمان کلاچ گرفتن جلوگیری می کند.

29-سوپاپ:

سوپاپ که از لحاظ ضشکل ظاهری به شکل یک (گوشکوب) می باشد در واقع به عنوان دریچه ورودی و خروچی جهت ورود سوخت و هوا به محفظه انفجار و خروج دود از محفظه (احتراق) به کار می رود.

تعداد سوپاپ ها معمولا بسته به طراحی کارخانه دارد اما معمولا هر سیلندر موتور باید حداقل یک سوپاپ ورودی و خروجی داشته باشد مثلا موتور 4 سیلندر حداقل 8 سوپاپ و می تواند 16 سوپاپ و یا بیشتر نیز داشته باشد.

در رابطه با شناسایی سوپاپ ها معمولا سوپاپ هوا دارای بشقابک بزرگتری نسبت به سوپاپ دود می باشد تا مکش سوخت و هوا بهتر انجام شود.

30-گیت سوپاپ :

گیت سوپاپ یا راهنمای ساق سوپاپ قطعه ای است استوانه ای که به صورت پرسی در روی سر سیلندر جا می خورد و ساق سوپاپ حرکت رفت و برگشتی به سمت بالا و پایین را در داخل آن انجام می دهد.

نظرات

آخرین ویدئو ها

به کانال تلگرامی گاراژ ماشینها بپیوندید