آموزش قطعه شناسی فنی خودرو (موتور) - قسمت اول

موتور:

موتور خودرو دستگاهی است که انرژی شیمیایی سوخت(بنزین یا گاز و...)را به انرژی حرارتی و انرژی حرارتی را به انرژی مکانیکی و در نهایت به کار مفید تبدیل می کند. موتور های ماشین های سواری معمولا در حجم سیلندهای مختلف ساخته می شوند که از میان آن می توان به موتورهای 1300cc  مثل پراید ، 1600cc مثل پیکان و ... اشاره کرد.


1- بلوک سیلندر:

بلوک سیلندر یا بلوک موتور که در مواقع محل حرکت رینگ و پیستون و محلی برای انجام چهار عمل اصلی کار  موتور (مکش ،تراکم،انفجار و تخلیه) می باشد به عنوان قطعه اصلی موتور بوده و کلیه قطعات متعلقه موتور و سیستم های جانبی به روی ان مونتاز می شود.

 


2-بوش سیلندر:

معمولا سیلند ها دارای بوش تر یا بوش خشک می باشد بوش خشک پرسی بوده و از محل خود به راحتی خارج نمیشود اما بوش تر یک بار مصرف بوده و میتوان آن را در هر تعمیر تعویض نمود . بوش تر مستقیما با آب سیستم خنک کاری در تماس بوده و در خودروهایی مثا پژو رنو و ... وجود دارد.

 


3- سر سیلندر:

همانطور که از اسم آن پیداست برروی سیلندر بسته می شود و معمولا سیستم سوپاپ های موتور بر روی ان مونتاژ شده و در قسمت زیر آن آن قسمتی از محفظه احتراق را نیز شامل می شود.سرسیلندرها معمولا از جنس های آلیاژ های آلومینیوم و یا چدن ساخته می شوند.

 


4-قالپاق سوپاپ:

قالپاق سوپاپ ها از جنس های آلومینیوم (پراید)و پلاستیک فشرده (پژو)و یا از ورق های فلزی مثل (پیکان)و دیگر جنسه ای مشابه ساخته می شود.معمولا قالپاق به عنوان درپوش سوپاپ ها بوده و ضمن اینکه از ورود گرد و غبار به داخل موتور جلوگیری می کند.از پاشیدن روغن ارسالی سرسیلندر به اطراف موتور نیز جلوگیری خواهد کرد.

 


5-درب قالپاق:

درب قالپاق در خودروهای سواری محل ریخت روغن به موتور در زمان سرویس می باشد.معمولا دارای یک واشر در قسمت زیر درب می باشد که وظیفه آب بندی را به عهده دارد چنانچه واشر زیر درب قالپاق خراب گردد باعث نشتی روغن به بیرون شده و در داخل اطاق خودرو نیز بوی روغن به مشام می رسد.

 


6-اسبک:

اسبک یا انگشتی سوپاپ ها قطعاتی می باشد که وظیفه باز کردن سوپاپ را به عهده دارد این قطعه بر روی میل اسبک یا محور اسبک ها بسته شده و با حرکت الاکلنگی نیروی میل تایپ را گرفته و به سر ساق سوپاپ وارد نموده و در نهایت باز شدن سوپاپ میگردد.
توضیح اینکه:بسته شدن سوپاپ و برگشت به جای اولیه توسط فنر سوپاپ انجام می شود.

 


7-میل اسبک:

میل اسبک در واقع همان محور اسبک ها می باشد که اسبک ها روی آن سوار شده و حرکت الاکلنگی دارند.این قطعه دارای سوراخ هایی بری روغن کاری بر روی خود می باشد که از روغن در این میان برای جلوگیری از سایش استفاده می شود.

 

8-پایه اسبک:

معمولا میل اسبک در خودروها بر روی سرسیلندر توسط پایه های مخصوص مونتاژ می شود.

این  پایه در بعضی خودروها مثل پیکان قابل جداشدن بوده و در بعضی خودروها مثل پراید جزئی از سر سیلند می باشد.

 

9-پیچ و مهره تنظیم اسبک :

فاصبه بین ساق سوپاپ و نوک اسبک که مقدار مشخصی است توسط وسایل اندازه گیری دقیق مثل (فیلر) تنظیم می شود که اصطلاحا به این تنظیم فاصله (لقی مجاز) معمولا فیلرگیری سوپاپ ها می گویند.بعد از تنظیم این فاصله برای بهم نخوردن حد مجاز آن را توسط پیچ و مهره تنظیم که در انتهای اسبک بسته می شود قفل می کنند.

 

10-میل تایپت:

میل تایپت وسیله ای است که نیروی تایپت یا استکانی ر ا گرفته و به اسبک انتقال انتقال می دهد معمولا این قطعه در خودرو هایی استفاده می شود که میل سوپاپ آنها در بلوکه سیلندر می باشد مثل پیکان.اما در خودروهای میل یوپاپ بالا مثل پراید این قطعه وجود ندارد.

نظرات

آخرین ویدئو ها

به کانال تلگرامی گاراژ ماشینها بپیوندید