کوچک اما پرتوان! بررسی آئودی TT RS جدید

کوچک اما پرتوان! بررسی آئودی TT RS جدید

آئودی به تازگی با عرضه‌ی TT RS تعداد مدل‌های پرفورمنس خود را افزایش داده اما آیا این خودرو می‌تواند پورشه کیمن را شکست دهد؟

آئودی به تازگی با عرضه‌ی TT RS تعداد مدل‌های پرفورمنس خود را افزایش داده اما آیا این خودرو می‌تواند پورشه کیمن را شکست دهد؟ پورشه در سال 2016 با نشان داده سلاح فوق‌العاده اما کمتر کاریزماتیک خود یعنی کیمن S چهار سیلندر به میدان آمده است. خب اگر شما خواهان یک کوپه‌ی پرفرومنس کامپکت با پیشرانه‌ای خوب باشید، آئودی TT RS جدید یک آلترناتیو قوی برای پورشه کیمن است.


منصفانه است بگوییم که این خودرو در زمینه دینامیک رانندگی عالی نیست اما با شاسی تیزتر MQB، جدیدترین نسخه TT RS هیجان زیادتر، هندلینگی درگیر کننده تر و راندمان بالاتری را نشان می‌دهد. قلب تپنده‌ی TT RS پیشرانه‌ی 5 سیلندر 2.5 لیتری توربو است. این پیشرانه در RS3 نیز بکار رفته اما اینجا قدرت آن به 395 اسب بخار رسیده است و البته همین کار تأثیری شگفت روی کوپه‌ای کوچک همانند TT RS دارد. این خودرو هم‌اکنون کارایی یک سوپرکار را ارائه می‌کند. با وجود لانچ کنترل 3.7 ثانیه طول می‌کشد تا خودرو به تندی 100 کیلومتر در ساعت برسد اما با وجود گشتاور 480 نیوتون متری که در محدوده‌ی دورهای 1750 تا 5850 در دسترس است مجبور نیستند که برای دست‌یابی به حداکثر قدرت نزدیک ردلاین شوید.


در دورهای میانی پیشرانه بسیار قوی عمل کرده و صدایی تولید می‌شود که کاراکتر زیادی دارد. این همان چیزی است که نمی‌توانید در کیمن بدان دست یابید. تنها یک گیربکس برای TT RS وجود دارد. این گیربکس از نوع 7 سرعته دو کلاچه S ترونیک است که قدرت را از طریق سیستم کواترو به هر چهار چرخ می‌فرستد. هرچند دنده‌ی هفتم بسیار طولانی بوده و 6 دنده‌ی اول برای رانندگی اسپورت تر بوده و بهتر است دنده‌ی هفتم برای بزرگراه‌ها و سرعت‌های کروز استفاده شود. تعویض دنده‌ها بسیار سریع بوده و با دقت صورت می‌پذیرد. هر بار که دنده سبک می‌شود صدایی از پیشرانه برخاسته و این واقعه را اعلام می‌کند.


برخلاف R8، سیستم چهارچرخ محرک بر پایه‌ی تکنولوژی Haldex است و درحالی‌که کشش فوق‌العاده‌ای را به TT RS می‌بخشد اما به انعطاف‌پذیری برخی سیستم‌های چهار چرخ محرک دیگر نیست. این خودرو 130 کیلوگرم سنگین‌تر از کیمن S PDK است و درحالی‌که ساختار MQB در کاهش وزن نقش مؤثری داشته و این اضافه‌وزن را پنهان می کند، با قرار گرفتن پیشرانه‌ی 5 سیلندر 2.5 لیتری در جلو، وزن زیادی در دماغه‌ی خودرو متمرکز شده است؛ بنابراین با اینکه این خودرو در جاده چسبندگی زیادی دارد اما در پیست ما کم فرمانی را مشاهده کردیم.


TT RS بالانس خاص کیمن را ندارد اما اگر شما در پیچ آرام برانید و اجازه دهید تا سیستم چهارچرخ محرک و پیشرانه کار خود را انجام دهند می‌بینید که این خودرو هنوز هم سریع است. چسبندگی زیادی وجود دارد و فرمان سریع و دقیق TT RS به شما اجازه می‌دهد تا چابکی فوق‌العاده‌ای داشته باشید. TT RS نسبت به نسخه‌ی معمولی 10 میلی‌متر ارتفاع کمتری دارد و البته کنترل حرکات بدنه به خوبی صورت می‌گیرد. البته با وجود رینگ‌های 19 اینچی (رینگ‌های 20 اینچی سفارشی نیز در دسترس هستند) سواری خودرو احساس سفتی دارد.


شما می‌توانید سیستم تعلیق سفارشی اسپورت خودرو با کنترل سواری مگنتیک را نیز سفارش دهید که بر توانایی‌های خودرو می‌افزاید. با وجود توانایی‌های این خودرو در عبور از راه‌های پرپیچ‌وخم،TT RS در حالت راحت نیز سواری بی‌دغدغه‌ای را ارائه می‌کند اما ناهمواری‌های بزرگ می‌توانند کمی آرامش خودرو را به هم بزنند. در حالت دینامیک دامپرها سفت‌تر شده اما تنظیمات نرم‌تر برای استفاده در جاده مناسب‌تر است. در حقیقت شما می‌توانید با آئودی TT RS همه‌روزه رانندگی کنید.


با توجه به کارایی خودرو مصرف سوخت 8.2 لیتری آن خوب به نظر می‌رسد. به منظور ویژه‌تر کردن TT RS، آئودی برخی ویژگی‌های جدید از جمله چراغ‌های پشتی LED با ماتریکس جدید را عرضه کرده که حتی نمایی تیزتر را به این کوپه‌ی سریع اعطا کرده است. به منظور تمایز TT RS با نسخه‌ی معمولی آئودی در این خودرو از سپر جلوی عمیق، قوس چرخ‌ها و بال عقبی کوچک استفاده کرده و در داخل کابین نیز شاهد صفحه نمایش کاکپیت مجازی 12.3 اینچی با حالت مخصوص RS هستیم.


هسته‌ی اصلی TT RS پیشرانه‌ی 5 سیلندر آن است. این موضوع کاراکتری قوی به TT RS بخشیده و البته شاهد شاسی ارتقا یافته و حتی چسبندگی بیشتری نیز هستیم. اما باید گفت که این خودرو بالانس و درگیر کنندگی پورشه کیمن S را ندارد. اشتباه نکنید، این خودرو یک سلاح خیابانی است. با توجه به بهای نسبتاً مناسب و عملکرد خوب این خودرو می‌توان شاهد فروش خوب TT RS بود.

مشخصات آئودی TT RS

قیمت: 51800 پوند
پیشرانه: 5 سیلندر 2.5 لیتری توربو
گیربکس: 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهارچرخ محرک
قدرت/گشتاور: 395 اسب بخار/480 نیوتون متر
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.7 ثانیه
حداکثر سرعت: 250 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 8.2 لیتر در هر صد کیلومتر

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

اخبار روز سهمیه بندی بنزین جدی است
در پی مخالفت اکثریت نمایندگان مجلس با افزایش قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان و اصرار دولت بر تغییر قیمت، پیشنهاد سهمیه بندی بنزین و فروش دونرخی آن در سال آینده با تأکید رئیس مجلس، مطرح شده است.
بیشتر بخوانید
اخبار روز پراید و تیبا، هفته‌ی آینده تعیین تکلیف می‌شوند
زیان انباشته سایپا، خروج خودروهای غیر استاندارد از خطوط تولید و زمان اجرایی شدن قرارداد با شرکای خارجی سؤالاتی بود که روز گذشته در نشستی مطبوعاتی از مدیرعامل سایپا پرسیده شد.
بیشتر بخوانید
اخبار روز نقل و انتقال خودرو در دفاتر رسمی الزامی نیست
یکی از اعضای کانون وکلای دادگستری تهران از عدم لزوم ثبت نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی گفت و اعلام کرد انتقال در راهنمایی و رانندگی با کارت سبز خودرو کافی است و این کارت به‌عنوان سند رسمی خودرو شناخته می‌شود.
بیشتر بخوانید
طراحی و رندر آپیس؛ رندر مفهومی از لامبورگینی آینده
یک طراح و هنرمند صنعتی، طرحی مفهومی با نام ابرخودروی لامبورگینی آپیس منتشر کرده که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید
اخبار روز سرمایه‌گذاری سنگین بی‌ ام‌ و در تولید باتری و پیشرانه برقی
گروه خودروسازی بی‌ام‌و اعلام کرد، ۲۳۷ میلیون دلار به سرمایه‌گذاری خود در زمینه ساخت مرکز تخصصی سلول‌های باتری در مونیخ آلمان، اضافه می‌کند.
بیشتر بخوانید
اخبار روز پشت فرمان بی ام و M5 در سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت
اعضای گروه اتوتاپ در یک ویدئوی دیدنی، به‌تازگی خودروی بی‌ام‌و M5 F10 تقویت شده را در بزرگ‌راه‌های آلمان مورد تست قرار داده و توانسته‌اند به سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت رسیده‌اند.
بیشتر بخوانید