جگوارF-Paceدر برابر پورشه ماکان GTS 2017

جگوارF-Paceدر برابر پورشه ماکان GTS 2017

شاخ به شاخ پورشه ماکان و جاگوار اف پیس ، SUV های جذاب و قدرتمندی که از دو قطب صنعتی اروپا پا به دنیای پر رقابت کراس اوور های لوکس گذاشته و شانه به شانه هم پیش میروند.

در صنعتی که زندگی و مرگ آن به فروش تویوتا کمری و وانت بستگی  دارد ،گاهی اوقات پرداختن به چیزهای پرشور و هیجان مانند،ایستادن در مسیر یک رودخانه خروشان و فریاد زدن در جهت عکس آن است .سیستم انتقال قدرت دستی در معرض ناپدید شدن وبه فراموشی سپرده شدن است.مقررات و مصرف  مقتصدانه سوخت در حال از میان بردن و تنوع محصولات تولید کنندگان گوناگونی موتور خودروهاست و قرار است یکنواختی و البته کارآمدی به جای آن بنشیند و شاید نگران کننده ترین مورد،تکثیر روز افزون و قارچ گونه کراس اوورها باشد.این قبیل چیزها مثل جلبک هایی که رشد و تکثیر سریع آنها همه شکل های دیگر حیات را به خفه شدن تهدید میکند،ههمه چیز را به نفع این که راننده در وضعیتی راحت بنشیند و خودرو را صرفا در مسیر هدایت کند ،اما از میان میبرند.اما در این میان چند بارقه نور می توان دید که در پتوی سنگین ظلمتی که کراس اوور های مرسوم و متداول پدید آمده اند،رسوخ وآن را سوراخ میکند .اولین بارقه امید برای پورشه ،کاین است که تاریخ پیدایش آن به پیش از آنکه اکثر مردم به اهمیت بالقوه بازار کراس اوور های با عملکرد بالا در پی ببرند،برمی گردد.

کاین در اولین سال ورود به بازار به پر فروش ترین مدل پورشه تبدیل شد . سازندگان خودرو از درس هایی که آن مدل بسیار پربار  و در عین حال سنگین و با وزن5000پاوند(حدود2200کیلوگرم)درس گرفتند و خودروی کوچکتر ماکان(Macan) مبتنی بر آئودیQ5 را به عنوان پیشتاز بازار جایگزین کردند که پیش از این جایگاه رفیع خود را میان پرفروش های برند از دست داده بود .نمونه ای که برای نوشتن این مقاله مورد آزمایش قرار گرفته از نوع GTS است که به تازگی برای سال2017 عرضه شده است و دارای دو مدل است.یک مدل S به قدرت340 اسب بخار و قیمت 55هزار و450دلار و یک توربو400 اسب بخار 77هزار و50دلار. تیونینگGTS را از S بالاتر برده و به 360اسب بخارو گشتاور369 پوند فوت رسانده و با کاهش ارتفاع استاندارد  فنربادی های قابل تنظیم سیستم تعلیق ،ارتفاع نشیمن خودرو را10،4اینچ(1سانتیمتر)پایین برده است.GTSهم مانند سایرMacanها فقط به صورت دودیفرانسیل all-wheel-driver با سیستم انتقال قدرت هفت دندهPDK دوال کلاچ موجود است.قیمت پایه این نمونه از 68250دلار به 77255دلار برای آنچه ما در تست استفاده کردیم ،افزایش یافته است .موارد افزوده شده قابل ذکر  شامل پکیج پریمیوم پلاس(3390دلار شامل سانروف پانورامیک،گرمکن صندلی جلوعقب،ورود و استارت بدون کلید و آینه دارای کاهنده شدت نورخودکار) وکتورینگ گشتاور مبتنی بر ترمز (1490دلار) ازپکیجSport chrono (1290 دلارشامل کرونومتر داخل داشبورد ،کنترل راه اندازی ، و حالت اسپورت –پلاس برای آمادگی سیستم تعلیق برای ناهمواری های بیشتر و تکان های بیشترو تکان های شدید تر) و یک کلید همرنگ خودرو ((هزینه اش فقط برای شما:525دلار؛اگر پورشه بخواهد به مشتری ارائه دهد :شاید هزار دلار ).

هررنگ دیگر غیراز سیاه و سفید ساده نیز هزینه های اضافه در بردارد،و خاکستری آتشفشانی متالیک برای ما 690 دلار آب خورد .اگر قرمز کارمین  را برای پوشش بدنه ماکان بخواهیم،چقدر تمام میشود؟3120دلار .بارقه امید جگوار مدل تازه ای است که برای سال2017 عرضه کرده است.البته این لندرور است که به عنوان بازوی تولید SUV شرکت هم پیمایش جگوار در گروه جگوار لندرور عمل می کند؛چون هربرند برای جلب توجه آمریکایی ها مجبور است کراس اوور خود را تولید کند.جگوار در F-Pace از آلومینیوم به وفور استفاده کرده و ساختار بدنه و اجزای  سیستم تعلیق را با استفاده از موارد بسیار سبک ساخته است. موتور پایه این خودرو یک دیزل چهار سیلندر است ،اما موتور های با حجم بیشتر آن دونوع انجین آلومینیومی شش سیلندر خورجینی هستند که در جگوارF-Typeهم وجود دارند.موتور V6 حگوار با گنجایش 3،0 لیتر که سوپر شارژر هم 13،8پوند به گشتاور خروجی اش افزوده ،قدرتی به اندازه 20 اسب بخار بیشتر از پورشه  مورد نظر به آن میدهد که مزیتی محسوب میشود. حداکثر توان آن380 اسب بخار در نوع S است.سیستم انتقال قدرت هشت دنده اتوماتیک ZF که روی چهار چرخ عمل میکند ،در همه جگوار های F-Pace وجود دارد و جگوار قصد دارد آن را به ایالات متحده صادر کن.

خودروی زیرپای ما یکی از 275 نمونه نخستF-Pace است دارای چرخ های 22 اینچ پیرلی P Zero، سیستم صوتی استریو مریدین 825 وات با 17 بلندگو،سیستم سرگرمی لمسی In-Control Touch Pro با صفحه نمایش10،2 اینچی پیشرفته و قیمت خرده فروشی در مجموع:71هزار و 95دلار .ما رفتیم به جاده ای در کالدول،اوهایوو به طرف گوشه جنوب شرقی این ایالت در نزدیکی رودخانه اوهایوو و مرز آن ایالت با ویرجینیای غربی .در چنین جایی که جاده  ها در زمینی پراز تپه ماهور در فلات الگنی کشیده شده اند .F-Paceو ماکان برای ما چیزی بیش از صرفا یک جفت وسیله نقلیه جدید هستند. شاید کراس اوورهایی از این نوع که، ارتفاع سقف وزه بغل آنها پایین تر و به زمین نزدیک تر است، از یک تغییر و دور شدن از ایده اولیه خودروهای آفرود و حرکت به سمت معماری خودروهای با مرکز ثقل پایین تر از آنچه در دوران رونق کراس اوورها رایج بوده ،حکایت داشته باشد.شاید این خودرو ها را بتوان نوعی خزنده به شمار آورد اما از نوع خزنده هایی هستند  که سوار شدن برآنها لذت بخش است.

جگوارSF-Pace2017FirstEdition

کمی بزرگتر از ماکان است و خیلی جذاب تر .جگوارF-Pace آمیزه ای است از همه چیزهایی که یک کراس اوور لازم دارد و شکل یک خودروی شرکت جگواروبرآمدگی و چراغ های عقبی که یادآورF-type رودستر این شرکت است. این تفسیری مدرن و هنرمندانه تراز آن چیزی است که احتمالا در تکه فیلمی در یوتوب دیده اید  که آن را کوروت روی شاسی بلیزر توصیف کرده اند ،و ظاهرش خیره کننده است ،مخصوصا از نیم رخ و از عقب پشت فرمان F-Pace نشستن هم مسحور کننده است،همان قدرعالی که ممکن است F-type و XE باشند.

جعبه فرمان ریلی با نسبت متغیر آن فوق العاده حساس است و به یک اشاره می گیرد و سریع باز خورد آن به کف دست راننده می رساند و شاسی که فرمان از آن فرمان می گیرد به خوبی ثبات خود را حفظ میکند ،چیزی که در قلمرو کراس اوورها به ندرت اتفاق می افتد و سر پیچ تند،پیش از آنکه فشاری به پدال گاز داده شود،خودرو به یک اشاره در مسیر قرار میگیرد .سیستم دو دیفرانسیل all-wheel-driver گشتاور را به طور انحصاری به چرخ های  عقب می فرستد تا زمانیکه احساس کند لازم است آرا به جلو منتقل کند.

این سیستم در شرایط سخت می تواند تا نیمی از خروجی موتور را به جلو گسیل کند .اما آن چرخ های 22 اینچی که ظاهر خیلی خوبی دارند و لاستیک های Prelli که خوب به جاده می چسبند ،اغلب  ممکن است که فشار زیادی را به کمک فنرها منتقل کنند و ضربه هایی را به داخل کابین انتقال دهند که ماکان به راحتی حذف می کند.لاستیک ها نیز روی  سطوح ناهموار  آزاد راه لغزشی پیدا میکنند در حالی که پورشه در چنین موقعیتی مسیرش را بی کم و کاست حفظ میکند .و F-Pace حتی در حالت دینامیک،که کمک  فنرهای  تطبیقی را محکم میکند ،حرکت بیشتر روی فنر ها دارد .  و در حالی که نتیجه آزمایش اسکیدپد (محدوده روغن کاری شده) برای فرمان پذیری هر دو خودرو شتاب88وg0 است . پورشه به مدد کنترل بدنه برترش در حرکت زیگزاک اندکی سریع تر خود را رها می کند ، با آنکه عملکرد ترمز در رسیدن از 70مایل برساعت (112،7کیلومتر برساعت) به توقف کامل برای هردو تقریبا یک اندازه است .160فوت(48،8متر) برای جگوار و157فوت (47،8متر)برای پورشه.

حرکت پدال ترمز F-Pace با یک لحظه سر و صدای نگران کننده همراه است .البته  این حالت  به محض آنکه راننده پای خود را بیشتر بر پدال می فشرد ،برطرف میشود اما واکنش نامطمئن اولیه آن حس اطمینان راننده را تضعیف می کند .اما جگوار و اصول اولیه فضادهی خوب به مشتریان را در اولین کراس اوورها به خوبی رعایت کرده است .به نظر میرسد که در اولین نامه ها و یادداشت هایی بین جگوار و تیم طرح و توسعه لندرور ردوبدل شده باشد.سرنشینان به راحتی صاف می نشینند ،خطوط دیدشان  بسیار عالی است و فضای  زیادی در جلو پشت در اختیار دارند.شاید این طور به نظر میرسد که F-Pace از لحاظ اندازه به یک دیگر تعلق  دارد. اما واقعیت این است که F-Paceدر واقع چندان بزرگتر از ماکان نیست و ابعاد آن فقط 1،6اینچ در طول و 1،4 اینچ در ارتفاع  و 2،6اینچ دور محور چرخ نسبت به ماکان بزرگتر است .و با این حال به محض آنکه کسی روی صندلی عقبF-Pace بنشیند ،حس میکند در جایی نشسته که یک سایز نسبت به ماکان بزرگتر است و برای بزرگسالان واقعا جادار است –حتی سه نفر بزرگسال هم اگر لازم شد ،میتوانند بنشینند-در حالیکه گذر زمان برای هرکس که در صندلی عقب ماکان نشسته ,عذاب آور است.و دیگر لازم نیست تغارف کنیم ،امتیاز F-Pace این است که می تواند 2400 کیلوگرم را بکسل کند در حالی که ماکان 2000 کیلوگرم می کشد ،جگوار جادار است ،اما فضای داخلی آن فاقد جزئیاتی است که افراد مشکل پسند از آن خوش شان بیاید و حس گیرای کیفیت که در پورشه خود نمایی می کند. 

مواد به کار رفته در پورشه احساس غنی تر بودن ایجاد میکند و طراحی مشخص تری دارد .سیستم InControlTouchPro صفحه نمایش لمسی سیستم سرگرمی جگوار سر و شکل تمیزتر و مرتب تری از انفجار دکمه های پورشه دارد،اما با آنکه سریعتر از سیستم نسل قبلی این برند است،هنوز هم کمی تاخیر بین فشار با نوک انگشت روی صفحه نمایش و پاسخ آن وجود دارد و یک دکمه back که گاهی اوقات شما را یک منو برمیگرداند و گاهی اوقات شما روی صفحه نمایش سرگردان میکند ،راه مطمئنی برای به هم ریختن اعصاب راننده است .آن دسته از رانندگانی که در تمام جنبه های F-Pace کند و کاو کرده اند،ترکیبی جذاب تر از گیرایی و کاربردی  بودن در آن می یابند.و آنهایی که لازم است مدام پیش از دو بزرگسال را سوار خودروکنند، قدردان صندلی عقب جادار تر از آن خواهند بود.اما برای رانندگانی که داخل کراس اوور ها نور بیشتری را می طلبند ،چراغ پورشه کمی درخشان تر است. 

پورشه ماکان GTS 2017

پیش از هرچیز ممکن است این احساس ایجاد شود که چنین  کاری مثل انداختن جگوار (نوعی پلنگ که در آمریکا زندگی می کند –م.)جلوی گرگ  ها-یا با در نظر گرفتن ترجمه انگلیسی کلمه اندونزیایی ماکان ( ببر )، باشد و در واقع بهتر است بگوییم  جنگ درندگان با چنگ و دندان.

آیا عادلانه است که یک F-Pace معمولی را ،حتی اگر فول آپشن باشد وارد بازی با یک ماکان GTS کنید که دقیقا چنین هدفی دارد؟

خب بله قیمت آنها در یک رده است و مسئله دیگر اینکه بسیاری از چیزهایی ک در یک ماکانGTS وجود دارد در دیگر ماکان ها ،حتی معمولی ترین آنها نیز وجود دارد .قیمت یک توربو با مقداری آپشن با  یک S فول آپشن نزدیک است اما حتی عملکرد و ویژگی های آنها نیز نزدیک به هم است. به هرحال اگر به دنبال یک کراس اوور می گردید که مثل یک کراس اوور عمل نمیکند ،پورشه می تواند تنوعی از آن را در رنگ ها و طعم های مختلف در اختیارتان بگذارد.همه آن خودروهای پورشه در یک عظمت ذاتی با هم اشتراک دارند.ماکان بدون شک از لحاظ راحتی قهرمان ماست ،حتی اگر برای  خارج شدن از صندلی های اسپورت و بیرون رفتن از آن مجبور شویم مثل کوهنورد ها جای دست و پا پیدا کنیم !

هم ماکان  و هم F-Pace ظاهر تماشایی دارند.

اما وقتی برویم داخل روی صندلی های شان بنشینیم و موتور شان را روشن کنیم ،از داخل جگوار فقط صدای ناله ای به گوشمان میرسد که یعنی بیدار شده است،در حالیکه ماکان دندان قروچه ای می کند و صدای غرغر بمی بلند میشود که خودروهای اسپرت جدی را با آن میتوان شناخت.

کنترل راه اندازی خودرو را که با پکیج SportChrono همراه است ،روشن می کنید و موتور شش سیلندر توین توربو3،0 لیتری را به راه می اندازید و به محض آنکه  پا را از روی ترمز  بردارید ،ماکان در 4،4 ثانیه  به 60 مایل  بر ساعت (96،6کیلومتر بر ساعت) میرسد که تقریبا یک ثانیه از جگوار جلوتر است. تا به یک چهارم مایل برسید ،پورشه 13 ثانیه زمان صرف کرده و جگوار 13،9 ثانیه ،در این موقع پورشه به 105مایل برساعت رسیده است و دیگری به 102مایل بر ساعت .گیربکس PDKچنان به سرعت دنده عوض میکند که انگار قصد دارد رکورد بشکند اما بار سنگین ملاحظه کاری که تمدن بر دوش آن گذاشته است، مانع این کار میشود .این سیستم دوآل کلاچ که در اصل برای بالابردن عملکرد پدید آمده است در حال حاضر در نقس روان کننده عمل  تغییر دنده اتوماتیک کاربرد پیدا کرده است.معدود خودروهایی در بازار میتوان یافت که ترمز هایی بهتر از پدال های محکم و پیشرفته ماکان داشتند .فرمان ماکان خوب و سنگین است و سنگین بودن شاید تنها موردی باشد که بتوان درباره اش گفت ، مگریک مورد دیگر که این فرمان بیش از حد بی هیجان روی شاسی عمل می کند . حتی اگر تلاش کنید با یک حرکت ناگهانی فرمان وسط پیچ ،ماکان را آشفته کنید .فایده ای ندارد.خودرو به سادگی محور جلو خود را دنبال میکنند .هردو راننده ای که داشتیم  موقع راندن جگوار سرپیچی در بخش باریک و ناهموار جاده لحظات هیجان انگیزی را تجربه کرده اند ،در حالیکه پورشه بدون آنکه خم به ابرو بیاورد آن را پشت سرگذاشت

طراحان ماکان در اشتوتگارت چند کار تزئینی روی خودرو به یادگار گذاشته اند ،از چراغ  عقب های داخل رفته که در مرکز بیرون زده اند تا دسته دنده ای که شبیه به استخوان های فلزی  سائد رباتیک ترمیناتور است .بقیه  بخش های داخل خودرو آمیزه ای غنی از چرم نرم سیاه ، آلکانترا، قاب آلومینیومی  براق و بافت های پارچه متضاد است. با این حال ، پورشه آنقدر دکمه داخل خود دارد که مجبور شده است چند تایی از آنها را مخفی کند.

دکمه ای که قرار است گرم کن  دسته فرمان را فعال کند، جمع شده و در داخل دکمه دیگری رفته ما آن را بطور تصادفی کشف کردیم،آن هم  موقعی که در بزرگراه داشتیم با تنبلی انگشت روی غربیلک فرمان میکشیدیم. و دکمه آزاد کننده در عقب خوردو در انتهای دسته فعال کننده برف پاک کن عقب قرار دارد.شما افرادی که این پورشه را میخرید حتما دفترچه های  راهنمای آن را بخوانید

بیش از حد دکمه داشتن یکی از واقعیت های زندگی با پورشه مدرن است. این تصور که DNA برند پورشه تا این اندازه میتواند قابل تبدیل به یک کراس اوور ناب باشد،دلگرم کننده است شاید این دو خودرو از رونق پیدا کردن کراس اوور هایی در آینده خبر میدهند که نسب آنها به خودروهای پنج در و استیشن های اسپورت میرسد اما حتی اگر ادامه ی روند به چنین جایی نرسد،در همین حدی که الان هم رسیده خوب است .

 

نظرات

آخرین ویدئو ها