در بین دست‌دوم‌های ارزان‌قیمت، روآ یا تیبا؟

در بین دست‌دوم‌های ارزان‌قیمت، روآ یا تیبا؟

در حال حاضر در بازار خودروی کشورمان در بخش زیر بیست میلیون تومان هیچ خودروی صفرکیلومتری حضور ندارد؛...

بنابراین کسانی که با بودجه‌ای زیر بیست میلیون تومان قصد خرید خودرو دارند به‌ناچار باید سراغ نمونه‌های دست‌دوم بروند. در بازار دست‌دوم‌های این رنج قیمت، اگر به دنبال خودرویی مدل‌بالا و کم کارکرد باشید، گزینهٔ اول خانوادهٔ پراید است که به دلیل فراوانی و ارزانی قطعات و همین‌طور استهلاک و هزینه‌های نگهداری پایین بسیاری به سراغ آن می‌روند؛ اما اگر در همین بازار از پراید خسته شده و به دنبال خودروی دست‌دومی مدل‌بالا و کم کارکرد هستید، دو گزینهٔ نسبتاً مناسب دیگر هم حضور دارند. این دو خودرو، پژو روآ سال و سایپا تیبا هستند. به همین دلیل در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت میان این دو خودرو در بازار دست‌دوم‌های ارزان‌قیمت.

معرفی

پژو روآ در اصل نسخهٔ بهسازی شدهٔ پژو آردی است که خود ترکیبی از پژو 405 و پیکان بود. روآ در سال 1385 به بازار آمد تا در نبود پیکان نقش ارزان‌ترین محصول ایران‌خودرو را بازی کند. سپس این شرکت در سال 1388 نسخهٔ بهسازی شدهٔ روآ را با نام روآ سال معرفی کرد که تغییراتی در پیشرانه و ظاهر آن ایجاد شده بود؛ اما در سوی دیگر تیبا نخستین خودروی به‌اصطلاح ملی سایپا محسوب می‌شود که در سال 1387 رونمایی شد؛ اما تیبا هم در اصل ترکیبی از پراید و ریو است و در بسیاری از قطعات با این دو خودرو اشتراک دارد؛ اما ترکیب 405-پیکان بهتر عمل خواهد کرد یا پراید-ریو؟ در ادامه خواهیم فهیمید.

طراحی ظاهری

طراحی بیرونی روآ سال به‌صورت کامل با پژو 405 یکسان شده است که این یکی از تغییرات مهم آن نسبت به نسخهٔ قبلی است؛ بنابراین در روآ شاهد طراحی کاملاً آشنایی هستیم که چندین سال است در 405 آن‌را در هر کوی و برزنی دیده‌ایم و نمی‌توان بیش از این در مورد آن چیزی گفت چراکه کاملاً قدیمی و تکراری شده است. تنها تفاوت ظاهری روآ سال با پژو 405، مشکی‌رنگ بودن سپرها و لوگو و نوشته‌های عقبی است و غیرازاین کاملاً با 405 یکسان است.

تیبا اما هرچند به لطف مواردی چون سپرهای یکپارچه و همرنگ بدنه، طراحی مدرن‌تر و بروزتری نسبت به روآ دارد اما این به معنای زیباتر بودن آن نیست چراکه تیبا را خصوصاً در نمای عقب هرگز نمی‌توان زیبا دانست. بااین‌حال در این خودرو با چراغ‌های جلوی مثلثی شکل، پروژکتورهای دایره‌ای جلو و چراغ‌های نسبتاً کوچک عقب، از طراحی هماهنگی برخوردار است. در کل در بخش طراحی بیرونی، پژو روآ سال علیرغم قدیمی بودن اما همچنان بر تیبا برتری داشته و زیباتر به نظر می‌رسد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی روآ نیز عیناً مشابه پژو 405 بوده و فرم کاملاً آشنایی دارد؛ اما روآ در این بخش هم برتر میدان است چراکه داشبورد بسیار باکیفیت‌تری نسبت به تیبا دارد و در آن از پلاستیک نرم استفاده شده است درحالی‌که در تیبا شاهد وجود پلاستیک خشک و بی‌کیفیت در داشبورد، فرمان و رو دری‌ها هستیم. همچنین طراحی داخلی تیبا هم چنگی به دل نمی‌زند اما در مقابل داخل روآ هرچند کاملاً کهنه و قدیمی شده است اما باکیفیت‌تر بوده و طراحی کلی بهتری دارد.

تجهیزات

هردو خودروی مقایسهٔ ما از نمونه‌های ارزان‌قیمت بازار هستند و طبعاً از تجهیزات بسیار کم و پایه‌ای برخوردارند. بااین‌حال هر دو خودرو دارای پنجره‌های برقی جلو، گرم‌کن شیشهٔ عقب، فرمان هیدرولیک، تهویه مطبوع، قفل مرکزی با ریموت کنترل، پخش CD، ترمز ABS و پروژکتور عقب هستند درحالی‌که تیبا از پروژکتورهای جلو هم سود می‌برد و به دلیل الزامات قانونی به دو ایربگ نیز مجهز شده است که روآ فاقد آن‌ها است. بنابراین در بخش تجهیزات ایمنی و رفاهی دو خودرو تقریباً وضعیت یکسانی دارند.

پیشرانه

یکی دیگر از تغییرات روآ سال نسبت به نمونه‌های قبلی، ارتقاء پیشرانهٔ آن است. موتور ارتقاءیافتهٔ روآ سال، G2 نام داشته و حجم آن با 100 سی‌سی افزایش به 1700 سی‌سی رسیده است. البته این موتور در اصل همان موتور پیکان است که 8 سوپاپ و از نوع OHV است اما با بهسازی‌های ایران‌خودرو توانایی تولید 88 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را پیدا کرده است. همچنین این موتور به‌صورت پایه گازسوز طراحی شده و با سوخت گاز سازگاری بهتری دارد. استاندارد آلایندگی پیشرانهٔ روآ سال هم به یورو 3 ارتقاء یافته است.

در سوی دیگر تیبا با پیشرانهٔ 1500 سی‌سی 8 سوپاپ خود قرار دارد. این موتور هم در اصل همان موتور پراید است که توسط شرکت EFV آلمان تقویت شده است. برای این کار حجم موتور پراید 200 سی‌سی افزایش یافته و همچنین نسبت تراکم آن‌هم بالا رفته است. درنتیجهٔ این تغییرات، موتور تیبا توانایی تولید 80 اسب بخار قدرت و 126 نیوتن متر گشتاور را دارد که حتی از موتور چهل‌سالهٔ روآ هم کمتر است. البته باید 200 سی‌سی حجم کمتر موتور تیبا را هم در نظر داشت اما در کل رادمان و بازدهی این پیشرانه پذیرفتنی نیست.

سواری

روآ به لطف برخورداری از اتاق 405، سنگین‌تر بوده و درنتیجه پایداری بیشتری در سرعت‌های بالا دارد درحالی‌که شتاب صفرتاصد آن‌هم از سوی ایران‌خودرو 12.7 ثانیه اعلام شده و جالب اینکه طبق اعداد اعلامی ایران‌خودرو، پژو روآ سال شتاب بیشتری از پژو 405 SLX و پژو پارس LX دارد. این در حالی است که تیبا هم با شتاب صفرتاصد حدود 12 ثانیه تقریباً مشابه روآ عمل می‌کند اما این خودرو به دلیل ابعاد کوچک‌تر و چابکی بیشتر، برای استفاده‌های شهری برتر از روآ است درحالی‌که روآ برای استفاده‌های برون‌شهری و جاده‌ای مناسب‌تر از تیبا است؛ اما تفاوت کلیدی میان این دو خودرو در سیستم انتقال قدرت آن‌ها است به‌گونه‌ای که تیبا دیفرانسیل جلو و روآ دیفرانسیل عقب است که هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند.

در بخش مصرف سوخت نیز طبق اعداد اعلامی سازندگان، برتری با تیبا است چراکه این خودرو در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی حدود 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند درحالی‌که این رقم در روآ 8.5 لیتر است که اختلاف زیادی با تیبا دارد؛ اما در عوض روآ از اتاق جادارتری برخوردار است که راحتی بیشتری را برای سرنشینان خصوصاً در مسیرهای طولانی فراهم می‌کند. در رابطه با هزینه‌های نگهداری هم دو خودرو وضعیت تقریباً یکسانی دارند به‌طوری‌که قطعات هر دو فراوان بوده و قیمت نسبتاً پایینی دارد زیرا پیشینهٔ هردو به پرفروش‌ترین خودروهای ایران یعنی پیکان و پراید بازمی‌گردد.

قیمت

سال 1390 آخرین سال تولید پژو روآ است و به همین دلیل ما هم برای این مقایسه برای هر دو خودرو مدل 90 را در نظر گرفته‌ایم. هم‌اکنون در بازار روآ مدل 90 تمیز و اصطلاحاً بدون رنگ و همین‌طور با کارکردی پایینی میان 60 تا 80 هزار کیلومتر حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد درحالی‌که تیبا مدل 90 هم با همین شرایط تقریباً قیمتی مشابه با روآ یعنی بین 17 تا 18 میلیون تومان دارد. البته اکثر روآهای سال موجود در بازار از نوع دوگانه‌سوز هستند که این هم می‌تواند نقطهٔ مثبتی برای این پژوی پیوندی نسبت به تیبا باشد. این دو ماشین هم‌اکنون در حالی با این قیمت‌ها در بازار خریدوفروش می‌شوند که در زمان تولید روآ، این خودرو قیمت کمتری نسبت به تیبا داشت.

نتیجه

هردوی این خودروها هرچند انتخاب‌های ایده آلی نیستند اما حداقل در این بازهٔ قیمتی گزینه‌های بهتری نسبت به پراید هستند؛ اما در کل پژو روآ سال را با طراحی داخلی و خارجی بهتر، کیفیت داخلی بالاتر و اتاق بزرگ‌تر و جادارتر تا حدودی می‌توان برتر از تیبا دانست اما این خودرو دو عیب عمده دارد که عبارت‌اند از بازار فروش نامناسب و کیفیت پایین دیفرانسیل که موجب به صدا افتادن آن می‌شود. به همین دلیل این دو نقیصه برتری روآ را متزلزل می‌کنند درحالی‌که تیبا هم با چابکی بیشتر، مصرف سوخت کمتر و بازار فروش بهتر، برتری‌هایی دارد. نهایتاً اگر از خودرو بیشتر برای مصارف شهری استفاده می‌کنید و خانوادهٔ کم‌جمعیتی دارید، تیبا انتخاب بهتری است اما اگر بیشتر به سفرهای بیرون شهری رفته و جمعیت بیشتری دارد، روآ گزینهٔ مناسب‌تری خواهد بود که البته باید با فروش دشوار و مشکلات احتمالی دیفرانسیل آن کنار بیایید.

مشخصات فنی

  پژو روآ سایپا تیبا
پیشرانه G2 چهار سیلندر M15 چهار سیلندر
حجم موتور 1700 سی‌سی 1500 سی‌سی
تعداد سوپاپ 8 8
قدرت 88 اسب بخار 80 اسب بخار
گشتاور 140 نیوتن متر 126 نیوتن متر
گیربکس 5 سرعته دستی 5 سرعته دستی
محور محرک عقب جلو
شتاب صفرتاصد 12.7 ثانیه حدود 12 ثانیه
حداکثر سرعت 187 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت 8.5 لیتر (ترکیبی) 7 لیتر (ترکیبی)
حجم باک 52 لیتر 41 لیتر
فاصلهٔ محوری 2.67 متر 2.41 متر
طول/عرض/ارتفاع 4.40/1.69/1.41 متر 4.10/1.64/1.48 متر
وزن 1090 کیلوگرم 1000 کیلوگرم
رینگ و لاستیک 175/R14 175/R13
قیمت (مدل 90) حدود 17 میلیون تومان حدود 17 میلیون تومان

 

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

معرفی خودرو نیسان ماکسیما 2018 با تغییرات اندکی معرفی شد
از آنجایی که نسل جدید نیسان ماکسیما برای سال 2016 میلادی معرفی شده است، به همین دلیل کمپانی خودروسازی نیسان برای ساخت مدل‌های جدید آن از ...
بیشتر بخوانید
اخبار روز بنزین وارداتی استاندارد است؟
به گفته دست اندرکاران صنعت نفت، یک راهکار کوتاه مدت برای تامین بنزین مورد نیاز کشور، استفاده از طرح بلندینگ (مخلوط کردن) با استفاده از ترکیباتی از فرآورده های نفتی است.
بیشتر بخوانید
تفریحات و سرگمی ماکت 9300 دلاری موتور و گیربکس بوگاتی شیرون
کمپانی بریتانیایی آمالگام (Amalgam) که به خاطر تولید اتومبیل های ماکت و لوازم جانبی شهرت پیدا کرده، چندی پیش در ابتکاری جالب از مدل موتور 8 لیتری 16 سیلندر و گیربکس 7 دنده بوگاتی شیرون رونمایی کرد.
بیشتر بخوانید
بررسی خودرو چگونه جنسیس با پیشرانه‌ی توئین‌توربو، به موفقیت رسید
در این مطلب، به بررسی اجمالی جدیدترین محصول جنسیس با پیشرانه‌ی توئین‌توربوی ۶ سیلندر می‌پردازیم که با قدرت ۳۶۵ اسب بخار، مورد توجه کارشناسان دنیا قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید
اخبار روز سهم خودروسازان خارجی در بازار ایران چقدر است؟
این روزها شاهد تنوع خودروهای خارجی در کشورمان هستیم. اما سهم کدام کشور و خودروساز جهانی از بازار خودروهای وارداتی به ایران بیشتر است؟
بیشتر بخوانید
اخبار روز نگرانی مدیران لندرور از کپی کاری شرکت‌های چینی
پس از کپی شدن چندین محصول جگوار-لندرور توسط شرکت‌های چینی، این گروه بریتانیایی رویکرد جدیدی در رونمایی از محصولات آِینده‌ی خود در پیش خواهد گرفت.
بیشتر بخوانید