کانسپت‌های فراموش‌شده: مرسدس بنز Auto 2000

کانسپت‌های فراموش‌شده: مرسدس بنز Auto 2000

دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه چرا مرسدس بنز اتو 2000 ارزش سپری کردن وقت جهت بررسی را دارد. از سه قوای محرکهٔ نوآورانهٔ آن گرفته تا ضریب آئرودینامیک پایین.

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه چرا مرسدس بنز اتو 2000 ارزش سپری کردن وقت جهت بررسی را دارد. از سه قوای محرکهٔ نوآورانهٔ آن گرفته تا ضریب آئرودینامیک پایین.

چند ماه پس از معرفی کانسپت کوچک NAFA، مرسدس بنز از کانسپت فوق‌العادهٔ اتو 2000 در نمایشگاه فرانکفورت سال 1981 پرده‌برداری کرد که با عنوان «مرسدس بنزی برای هزارهٔ جدید» توصیف شده بود. این کانسپت انقلابی که در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری در پی بحران سوخت دههٔ 70 توسعه داده شده بود، بخشی از پروژهٔ Auto 2000 بود که توسط وزارت فدرال تحقیقات و فناوری آلمان در پایان این دهه معرفی شده بود. ایدهٔ اصلی این خودرو، ساخت ماشینی کم‌مصرف بود که با حداکثر وزن 2150 کیلوگرم نهایتاً تا 11 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کند. روشن است که دستیابی به این هدف بلندپروازانه در مصرف سوخت خصوصاً برای چنین خودروی عظیم‌الجثه‌ای بسیار سخت بود.

اما برای رسیدن به آن هدف در مصرف سوخت، کانسپت اتو 2000 به چیزی بیش از یک بدنهٔ صاف و صیقلی نیاز داشت. به همین دلیل مرسدس بنز سه پیشرانهٔ کم‌مصرف مختلف را برای آن پیشنهاد کرده بود. اولین موتور یک واحد 3.8 لیتری V8 بنزینی مجهز به فناوری غیرفعال‌سازی سیلندرها بود که در آن زمان کاملاً تازگی داشت. بدین ترتیب هر زمان که به قدرت کامل موتور نیازی نبود، به جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت گران‌بها، نیمی از سیلندرها به‌طور موقت غیرفعال می‌شدند.

پیشنهاد بعدی یک موتور 3.3 لیتری شش سیلندر دیزل با دو توربوشارژر بود. اتو 2000 با این موتور در هنگام حرکت با سرعت 120 کیلومتر در ساعت و بر اساس روش‌های تست مرسدس بنز تنها 7.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کرد؛ اما راه‌حل سوم و پایانی برای کاهش مصرف سوخت، انقلابی‌ترین آن‌ها بود. این راه‌حل شامل استفاده از یک موتور توربین گازی می‌شد که وزن کم و ابعاد جمع‌وجوری داشت درحالی‌که گشتاور مناسبی تولید می‌کرد. نیروی هر سهٔ این موتورها نیز توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کرد.

اما علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کانسپت اتو 2000 برای اهداف آزمایشی مختلف دیگر مرسدس بنز هم مورداستفاده قرار گرفت مانند آزمایش صندلی‌های جلوی جدید با کمربندهای ایمنی درون آن‌ها یا سیستم نصب صندلی کودک در صندلی‌های عقب و یا سپرهایی متناسب برای زمان تصادف با عابران پیاده. بدین ترتیب کانسپت مرسدس بنز اتو 2000 در بسیاری از جهات جلوتر از زمان خود بود و هرچند هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد اما برخی از دانش‌های به دست آمده در طول توسعهٔ آن در مدل‌های تولیدی سال‌های بعد مورداستفاده قرار گرفت.

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

معرفی خودرو لامبورگینی اوروس رسماََ رونمایی شد
شرکت ایتالیایی لامبورگینی در نهایت و پس از مدت ها انتظار اولین شاسی بلند خود یعنی لامبورگینی اوروس را به عنوان یک خودرو پرتوان و اسپرت معرفی کرد
بیشتر بخوانید
بررسی خودرو بررسی کامل سوبارو اسکنت 2019
در این مقاله به بررسی شاسی بلند عظیم الجثه شرذکت ژاپنی سوبارو اسکنت مدل 2019 بپردازیم تا با امکانات و قابلیت های این خودرو آشنا شویم
بیشتر بخوانید
قیمت روز جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی در بازار تهران
دلالی در بازار خودروهای وارداتی بسیار داغ است و بیشتر به صحنه جنگ شبیه شده است اما به اعتقاد کارشناسان خودرو، افرادی خاص این بازار را می‌گردانند و برای موفقیت باید با آنها ارتباط داشت.
بیشتر بخوانید
اخبار روز حذف سفارشی‌سازی خودروهای وارداتی با دستورالعمل جدید
گاراژ ماشینها - سومین دستورالعمل واردات خودرو در کمتر از یک سال اعلام شد؛ خبری که از سخت‌تر شدن روند واردات خودرو حکایت دارد.
بیشتر بخوانید
قیمت روز ارتقای سیستم صوتی خودرو چقدر آب می خورد؟
خیلی از ما هنگام رانندگی برنامه های خاص رادیو و یا قطعات صوتی مورد علاقه خود را گوش می کنیم. در این مواقع، یک سیستم صوتی با کیفیت، لذت سمعی ما را هنگام رانندگی دو چندان می کند. به ویژه اگر در جاده و در حال مسافرت باشیم.
بیشتر بخوانید
قیمت روز قیمت روز خودروهای وارداتی
قیمت روز انواع خودرو های صفر کیلومتر وارداتی در بازار و نمایندگی ها و نمایشگاههای ایران
بیشتر بخوانید