کانسپت‌های فراموش‌شده: مرسدس بنز Auto 2000

کانسپت‌های فراموش‌شده: مرسدس بنز Auto 2000

دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه چرا مرسدس بنز اتو 2000 ارزش سپری کردن وقت جهت بررسی را دارد. از سه قوای محرکهٔ نوآورانهٔ آن گرفته تا ضریب آئرودینامیک پایین.

چرا باید آن‌را به یاد داشته باشیم؟

دلایل زیادی وجود دارند مبنی بر اینکه چرا مرسدس بنز اتو 2000 ارزش سپری کردن وقت جهت بررسی را دارد. از سه قوای محرکهٔ نوآورانهٔ آن گرفته تا ضریب آئرودینامیک پایین.

چند ماه پس از معرفی کانسپت کوچک NAFA، مرسدس بنز از کانسپت فوق‌العادهٔ اتو 2000 در نمایشگاه فرانکفورت سال 1981 پرده‌برداری کرد که با عنوان «مرسدس بنزی برای هزارهٔ جدید» توصیف شده بود. این کانسپت انقلابی که در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش بهره‌وری در پی بحران سوخت دههٔ 70 توسعه داده شده بود، بخشی از پروژهٔ Auto 2000 بود که توسط وزارت فدرال تحقیقات و فناوری آلمان در پایان این دهه معرفی شده بود. ایدهٔ اصلی این خودرو، ساخت ماشینی کم‌مصرف بود که با حداکثر وزن 2150 کیلوگرم نهایتاً تا 11 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف کند. روشن است که دستیابی به این هدف بلندپروازانه در مصرف سوخت خصوصاً برای چنین خودروی عظیم‌الجثه‌ای بسیار سخت بود.

اما برای رسیدن به آن هدف در مصرف سوخت، کانسپت اتو 2000 به چیزی بیش از یک بدنهٔ صاف و صیقلی نیاز داشت. به همین دلیل مرسدس بنز سه پیشرانهٔ کم‌مصرف مختلف را برای آن پیشنهاد کرده بود. اولین موتور یک واحد 3.8 لیتری V8 بنزینی مجهز به فناوری غیرفعال‌سازی سیلندرها بود که در آن زمان کاملاً تازگی داشت. بدین ترتیب هر زمان که به قدرت کامل موتور نیازی نبود، به جهت صرفه‌جویی در مصرف سوخت گران‌بها، نیمی از سیلندرها به‌طور موقت غیرفعال می‌شدند.

پیشنهاد بعدی یک موتور 3.3 لیتری شش سیلندر دیزل با دو توربوشارژر بود. اتو 2000 با این موتور در هنگام حرکت با سرعت 120 کیلومتر در ساعت و بر اساس روش‌های تست مرسدس بنز تنها 7.5 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر مصرف می‌کرد؛ اما راه‌حل سوم و پایانی برای کاهش مصرف سوخت، انقلابی‌ترین آن‌ها بود. این راه‌حل شامل استفاده از یک موتور توربین گازی می‌شد که وزن کم و ابعاد جمع‌وجوری داشت درحالی‌که گشتاور مناسبی تولید می‌کرد. نیروی هر سهٔ این موتورها نیز توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک انتقال پیدا می‌کرد.

اما علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کانسپت اتو 2000 برای اهداف آزمایشی مختلف دیگر مرسدس بنز هم مورداستفاده قرار گرفت مانند آزمایش صندلی‌های جلوی جدید با کمربندهای ایمنی درون آن‌ها یا سیستم نصب صندلی کودک در صندلی‌های عقب و یا سپرهایی متناسب برای زمان تصادف با عابران پیاده. بدین ترتیب کانسپت مرسدس بنز اتو 2000 در بسیاری از جهات جلوتر از زمان خود بود و هرچند هرگز به خط تولید راه پیدا نکرد اما برخی از دانش‌های به دست آمده در طول توسعهٔ آن در مدل‌های تولیدی سال‌های بعد مورداستفاده قرار گرفت.

نظرات

تبلیغات

جدیدترین پست ها

اطلاعیه فروش آغاز فروش پژو 206 با 6 میلیون پیش پرداخت
شرایط فروش استثنایی پژو 206 ویژه مردادماه با پیش پرداخت 6 میلیون تومانی از سوی ایران خودرو ابلاغ شد
بیشتر بخوانید
اطلاعیه فروش فروش نقدی و اقساطی رنو داستر 2017 آغاز شد
شرکت نگین خودرو فروش نقدی و اقساطی خودروی رنو داستر مدل 2017 را آغاز کرد. (ویژه مردادماه)
بیشتر بخوانید
قیمت روز قیمت ، قیمت خودرو ، قیمت روز ، قیمت روز خودروهای داخلی
قیمت روز انواع خودرو های صفر کیلومتر داخلی در بازار و نمایندگی ها و نمایشگاههای ایران
بیشتر بخوانید
اخبار روز اختلاف آماری عجیب در واردات خودرو!
درحالی‌که رئیس سازمان توسعه تجارت میزان افزایش واردات خودرو در چهار ماه ابتدایی امسال را ۳۰ درصد اعلام کرده است، رئیس فدراسیون واردات از افزایش ۴۳ درصدی واردات خودرو در این مدت خبر می‌دهد
بیشتر بخوانید
اخبار روز معادله‌ای برای حل مشکل واردات خودرو
شرکت‌های مادر مسئول کیفیت خودرو و قطعات هستند. شرکت‌های داخلی فقط واسطه‌ای در انتقال خودرو به مشتری هستند و مسئولیتشان در قبال کیفیت خودرو عینا به شرکت مادر منتقل می‌شود.
بیشتر بخوانید
اخبار روز وزارت صنعت؛ مانع بزرگ حضور فولکس در ایران!
به دلیل وجود مصوبه ی وزارت صنعت مبنی بر داخلی سازی 40 درصدی خودروهای خارجی ،امکان شروع فعالیت مشترک ماموت و فولکس واگن فراهم نیامده است.
بیشتر بخوانید